Poznaj nasze kierunki studiów

Deklaracja Polityki Erasmus na lata 2021-2027

Deklaracja Polityki Erasmus na lata 2021-2027 [PL]

DEKLARACJA POLITYKI ERASMUS
NA LATA 2021 – 2027
Erasmus Policy Statement

Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu podejmuje działania w obszarze nauki, dydaktyki, edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, kształtowania społeczeństwa wiedzy  i postaw obywatelskich – studentów, absolwentów, pracowników, mieszkańców miasta oraz regionu. Uczelnia jest otwarta na swoje otoczenie i jego potrzeby, na intensywną współpracę z zagranicznymi instytucjami szkolnictwa wyższego oraz ośrodkami naukowo-badawczymi, oferując wysoką jakość usług edukacyjnych, rozwijając działalność naukowo-badawczą i popularyzującą wiedzę. Poprzez szereg innowacyjnych pomysłów i dynamicznych działań spełnia potrzeby wymagającego społeczeństwa na nową wiedzę, nowoczesny rozwój oraz atrakcyjne perspektywy po ukończeniu studiów.

Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu ma na celu kształcenie obywateli regionu w ścisłym związku z jego historią i potrzebami. W swoich działaniach Uczelnia kieruje się zasadami wolności badań naukowych i twórczości. Stanowiąc wspólnotę akademicką: studentów, nauczycieli akademickich i pozostałych pracowników, Uczelnia pobudza i kreuje postawy twórcze oraz aspiracje naukowo-zawodowe członków swojej społeczności, przy założeniu współpracy i wzajemnego szacunku oraz poszanowaniu tradycji i dorobku Uczelni. Jednym z podstawowych wymogów jest dbałość o wysoki poziom kształcenia i profesjonalne przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy, zgodnie z europejskim systemem kształcenia opartym na zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych silnie powiązanych z rynkiem pracy i rozwijającą się gospodarką kraju.

Uczelnia kształci praktycznie, opierając swoje programy studiów na trzech najważniejszych filarach:
1. dążenie do przekazywania aktualnej, nowoczesnej wiedzy, w sposób odpowiadający nawet najbardziej wymagającym kandydatom, z użyciem nowoczesnych technologii oraz oferując bogato wyposażone laboratoria, centra medyczne oraz sprzęt;
2. kreowanie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych poszukiwanych przez pracodawców, niezbędnych do zdobycia cennego doświadczenia już na etapie studiowania;
3. inwestowanie w najwyższą jakość kształcenia – poprzez stały monitoring procesu kształcenia na wielu płaszczyznach oraz permanentne podnoszenie jakości kształcenia w oparciu o systematyczne badania, współpracę z otoczeniem, interesariuszami zewnętrznymi oraz pozyskiwanie nowych możliwości rozwoju.

Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu jest ukierunkowana w szczególności na przygotowanie i wychowanie studentów do:
• podjęcia pracy zawodowej,
• zdobywania i uzupełniania wiedzy, doświadczeń i kompetencji społecznych,
• pomnażania i upowszechniania osiągnięć nauki, kultury i techniki,
• odpowiedzialności za państwo, wspólnotę europejską, za umacnianie demokracji i poszanowanie praw i godności człowieka.

Realizacja projektu w programie Erasmus+ obejmuje mobilność edukacyjną przeznaczoną dla szkolnictwa wyższego – mobilność studentów na zagraniczne studia i praktyki oraz mobilność pracowników instytucji szkolnictwa wyższego w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych lub w celach szkoleniowych.

Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu składa deklarację, iż  wszelkie podjęte działania w programie Erasmus+ będą odbywać się w oparciu o przyznaną Kartą Erasmusa dla Szkolnictwa Wyższego na lata 2021-2027, zgodnie z zasadami ECHE.

I.

Opis strategii internacjonalizacji i modernizacji, celów oraz priorytetów Uczelni w kontekście działań w ramach programu Erasmus+ (mobilność studentów, nauczycieli akademickich i pracowników instytucji szkolnictwa wyższego) oraz innych inicjatyw związanych z realizacją programu w latach 2021-2027

Celem strategicznym i priorytetowym jaki stawia sobie Uczelnia w związku z działaniami podjętymi w ramach programu Erasmus+ w latach 2021-2027 jest umiędzynarodowienie procesu kształcenia, co wpisuje się w cel nadrzędny strategii internacjonalizacji, modernizacji i rozwoju Małopolskiej Uczelni Państwowej imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Realizowanie tego celu odbywać się będzie poprzez permanentne podnoszenie jakości kształcenia i zwiększenie dostępności oraz atrakcyjności kształcenia wskutek starań podjętych w programie w latach 2021-2027, dzięki następującym działaniom:
– integracji środowisk akademickich poprzez podpisane i realizowane umowy z zagranicznymi instytucjami szkolnictwa wyższego;
– rozszerzeniu współpracy z pracodawcami i przedsiębiorstwami działającymi na zagranicznym rynku pracy (tj. publiczne lub prywatne małe, średnie lub duże przedsiębiorstwa, organy publiczne, instytuty naukowo-badawcze, ośrodki edukacyjne oraz inne instytucje);
– udziałowi zagranicznych interesariuszy zewnętrznych w przygotowaniu programów i koncepcji kształcenia;
– rozwoju kursów oraz prowadzeniu wspólnych programów studiów z zagranicznymi partnerami (wspólna oferta kształcenia);
– udziałowi kadry naukowo-dydaktycznej w projektach zagranicznych;
– zwiększeniu mobilności studentów i pracowników do uczelni zagranicznych oraz instytucji działających na zagranicznym rynku pracy (przyjeżdżających i wyjeżdżających), w tym osób niepełnosprawnych oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
– podejmowaniu wspólnych przedsięwzięć naukowo-badawczych (konferencje międzynarodowe, wyjazdy studyjne, badawcze, warsztaty metodyczne, seminaria, staże w innych ośrodkach akademickich, szkolenia, wspólne projekty naukowe), gwarantujących wzrost aktywności międzynarodowej pracowników i studentów oraz rozwój zawodowy i podnoszenie przez nich kwalifikacji.

Mobilność studentów oraz pracowników Uczelni stanowi ważny element współpracy z zagranicznymi instytucjami szkolnictwa wyższego oraz instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność na zagranicznym rynku pracy; jak również z zagranicznymi organami państwowymi, organami samorządowymi i społecznymi. Mobilność umożliwi wymianę wiedzy i doświadczeń w obrębie szerszej międzynarodowej wspólnoty akademickiej i przyczyni się do wzajemnego wsparcia oraz do poszerzenia oferty kształcenia.

Realizacja wspólnych przedsięwzięć i działań z partnerami zagranicznymi w ramach programu Erasmus+ w latach 2021-2027 pozwoli, aby Uczelnia była ważnym ośrodkiem kreatywnej myśli akademickiej, praktycznej, zawodowej, której działalność pozwoli sprostać potrzebom gospodarczym, społecznym, a także wpływać na kształtowanie właściwych postaw, relacji międzyludzkich oraz poszanowania praw i godności człowieka. Działania te stanowią element ustawicznego procesu internacjonalizacji i modernizacji Małopolskiej Uczelni Państwowej imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu; zgodny z kierunkami rozwoju europejskiego szkolnictwa wyższego i budową Europejskiego Obszaru Edukacji.


Mobilności studentów
Realizacja mobilności studentów na studia oraz praktyki zagraniczne w programie Erasmus+ umożliwi spełnienie czterech podstawowych i najważniejszych celów:
> podniesienie kompetencji studentów: zawodowych, językowych, społecznych, co w istotny sposób pozwoli na przygotowanie merytoryczne do zawodu oraz przyczyni się do zwiększenia szans na zatrudnienie na zagranicznym rynku pracy,
> poznanie i otwarcie na nową kulturę, tradycje, co wiąże się z większą otwartością, tolerancją, poszerzeniem horyzontów, poszanowaniem godności i praw człowieka (wykształcenie wielopłaszczyznowej kultury humanistycznej),
> stworzenie sieci kontaktów międzynarodowych pozwalających na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym,
> rozwój poczucia europejskiego obywatelstwa i tożsamości,
> otwarcie na zdobycie nowej wiedzy i umiejętności praktycznych.

Uczelnia będąc usytuowana w sąsiedztwie Muzeum byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, pragnie kształtować pamięć w odniesieniu do różnych wydarzeń historycznych (np. tragicznych wydarzeń drugiej wojny światowej, która doprowadziła do powstania obozu koncentracyjnego KL Auschwitz-Birkenau, będącego dla współczesnych pokoleń międzynarodowym Miejscem Pamięci) oraz pamięć o wzajemnych historycznych korzeniach różnych narodów, mając na uwadze cel jakim jest kształtowanie postaw humanizacji stosunków międzyludzkich, poszanowanie praw człowieka i promowanie pokoju między narodami.


Mobilności kadry
Mobilność nauczycieli akademickich przyczyni się do znacznego podniesienia jakości kształcenia, co będzie wynikać z wymiany doświadczeń dydaktycznych, naukowych, badawczych oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych, dydaktycznych i pedagogicznych. Mobilność będzie stanowiła okazję do podejmowania działań na rzecz międzynarodowych projektów naukowych, organizowania międzynarodowych konferencji, doskonalenia zawodowego i rozwoju kariery naukowej pracowników. Zwiększenie aktywności nauczycieli akademickich przyczyni się do:
> wzbogacenia treści i doskonalenia form prowadzenia zajęć ze studentami,
> wdrażania nowych idei i pomysłów,
> wprowadzenia zmian w procesie dydaktycznym i systemie zarządzania,
> zaangażowania się w pomysły, inicjatywy społeczności regionalnej, europejskiej, światowej,
> ewaluacji jakości kształcenia,
> kreowania nowej wiedzy i przekazywania jej studentom (wykorzystanie w praktyce),
> budowanie/wzmacnianie roli społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa wiedzy opartego na rozwijaniu kompetencji językowych.

Udział obcokrajowców w kadrze naukowo-dydaktycznej w Uczelni wpłynie na budowanie nowoczesnej, optymalnej oferty dydaktycznej, bazującej na nowoczesnych modelach oraz metodach dydaktycznych, rozwijającej się na potrzeby wyzwań cywilizacyjnych, takich jak nowe kierunki kształcenia.

Mobilność pracowników umożliwi rozwój zawodowy, wymianę doświadczeń, doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji zawodowych, poszerzenie wiedzy w dziedzinie związanej z charakterem wykonywanej pracy w Uczelni, poprzez udział w szkoleniu, seminarium, warsztatach z elementami szkolenia, treningu, praktycznemu doświadczeniu edukacyjnemu, wizycie obserwacyjnej.


Nowe kierunki współpracy
Uczelnia kontynuuje współprace podjęte na przestrzeni lat ubiegłych z zagranicznymi instytucjami szkolnictwa wyższego oraz instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność na zagranicznym rynku pracy, z krajów UE i stowarzyszonych (Niemcy, Węgry, Słowacja, Czechy, Słowenia, Turcja, Hiszpania, Włochy) oraz z krajów partnerskich (Ukraina, Izrael, Białoruś, Wielka Brytania).

Uczelnia nieustannie zamierza prowadzić działania zmierzające do poszerzenia oferty wyjazdów o kolejne kraje w celu stworzenia nowych możliwości rozwoju i kształcenia.

Rozszerzenie oferty dydaktycznej dzięki współpracy z innymi krajami odbywać się będzie na mocy zawartych umów bilateralnych i porozumień międzynarodowych.


Cyfryzacja i promowanie praktyk przyjaznych dla środowiska
Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu podejmuje działania zapewniające kompleksowe wdrożenie i wykorzystanie cyfrowych narzędzi do realizacji procesów przygotowawczych, organizacyjnych i zarządzających mobilnościami oraz realizowaniem umów w programie Erasmus+ (bezpapierowe zarządzanie poprzez wykorzystanie systemów informatycznych).

Uczelnia w swych działaniach ogranicza wykorzystanie papieru na rzecz narzędzi cyfrowych, promuje ich wykorzystanie i stosowanie dobrych praktyk przyjaznych dla środowiska. Uczestnikom programu rekomenduje się korzystanie z aplikacji mobilnej Erasmus+, a w przyszłości z Europejskiej Legitymacji Studenckiej.


Promocja i upowszechnianie rezultatów
Prowadzona będzie intensywna promocja programu Erasmus+ wśród studentów i pracowników, a także wśród pozostałej społeczności, za pomocą social mediów oraz z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, poprzez następujące działania:
1) informacje rozpowszechniane poprzez własną stronę internetową i media społecznościowe,
2) informacje o programie i realizowanych działaniach zamieszczane w biuletynach i broszurach promocyjnych, artykułach prasowych w mediach, – w formie elektronicznej,
3) organizowanie spotkań z byłymi stypendystami programu Erasmus+, zaangażowanych w działania promujące uczestnictwo, pomoc i wsparcie – powołanie Ambasadorów programu Erasmus+,
4) wydanie folderu promującego projekt, w którym znajdą się ogólne informacje o realizowanym projekcie, kryteria udziału dla każdego typu mobilności, relacje osób uczestniczących w mobilnościach, dane kontaktowe,
5) powstanie filmików promujących projekt i jego realizację, upublicznione w środowisku akademickim oraz poza nim,
6) organizacja Dni Erasmusa, których celem będzie dotarcie do jak największej grupy potencjalnych stypendystów,
7) włączenie uczestników przyjeżdżających z innych krajów w działalność lokalną uczelni oraz regionu.

Uczelnia zadba o upowszechniane wypracowanych rezultatów i ich trwałość.

Grupową docelową działań promocyjnych i upowszechniających rezultaty projektu będzie środowisko akademickie, studenci i pracownicy, potencjalni kandydaci na studia oraz partnerzy do współpracy zarówno z krajów programu jak i krajów partnerskich (instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorcy, firmy). Odbiorcami działań upowszechniających będą także środowiska lokalne oraz naukowo-badawcze.

Podjęte działania promocyjne i upowszechniające rezultaty zwiększą popularność i podniosą rangę Uczelni wśród społeczności lokalnej i regionalnej, a także w wymiarze międzynarodowym. Projekt wpłynie na upowszechnienie wiedzy oraz podniesie prestiż Uczelni. Realizacja programu rozszerzy wpływ instytucji i pomoże w nawiązaniu nowych partnerstw.

II.

Zapewnienie wysokiej jakości wymiany akademickiej

1. Powołanie Uczelnianego Koordynatora programu Erasmus+, do którego zadań należy:
– prowadzenie działań informacyjnych, organizacyjnych, a także promocyjnych i upowszechniających rezultaty,
– pozyskiwanie nowych instytucji szkolnictwa wyższego i przedsiębiorców do współpracy,
– koordynowanie działań w projekcie,
– komunikacja między instytucjami współpracującymi,
– wsparcie praktyczne i zarządzanie projektem,
– nadzorowanie realizacji programu zgodnie z zasadami i obowiązującymi kryteriami,
– wsparcie uczestników na każdym z etapów realizacji programu,
– poradnictwo w zakresie przygotowania niezbędnego kompletu dokumentacji wymaganej do realizacji mobilności przez uczestnika programu,
– monitoring przebiegu mobilności.
2. Gwarancja respektowania zasad niedyskryminacji na każdym etapie trwania programu.
3. Wprowadzenie regulaminów wyjazdów studentów oraz kadry.
4. Powołanie Uczelnianej Komisji działającej w ramach programu Erasmus+, której zadaniem będzie rekrutacji/kwalifikacja do wyjazdu studentów i kadry.
5. Ustalenie harmonogramu realizacji mobilności i podanie go do publicznej wiadomości.
6. Zapewnienie równość szans kobiet i mężczyzn, a także osób niepełnosprawnych podczas procedury rekrutacyjnej/kwalifikacyjnej.
7. Stosowanie przejrzystych kryteriów rekrutacji/kwalifikacji zawartych w regulaminach wyjazdów.
8. Publikowanie i aktualizowanie katalogu przedmiotów wraz z liczbą godzin, formą zajęć dydaktycznych i liczbą punktów ECTS.
9. Realizowanie mobilności w oparciu o zawarte porozumienie (pomiędzy uczestnikiem, uczelnią macierzystą i instytucją przyjmującą) oraz umowę na wyjazd.
10. Zapewnienie przygotowania językowego pozwalającego na osiągnięcie odpowiedniego poziomu biegłości językowej.
11. Udzielanie poradnictwa uczestnikom mobilności w zakresie przygotowania wszystkich niezbędnych dokumentów i załatwienia formalności wyjazdowych (wiza, ubezpieczenie, transport, zakwaterowanie).
12. Udzielanie wsparcia wszystkim uczestnikom mobilności – przed, w trakcie oraz po zakończeniu mobilności – w aspekcie przygotowania do wyjazdu, udzielenia dofinansowania oraz monitorowania postępów.
13. Gwarancja pełnej uznawalności osiągniętych efektów uczenia się i punktów ECTS w instytucji zagranicznej (uznanie okresu studiów/praktyki realizowanych za granicą oraz wpisanie do suplementu do dyplomu ukończenia studiów).
14. Wspieranie reintegracji powracających uczestników oraz umożliwienie im wykorzystanie zdobytych doświadczeń dla dobra uczelni, pracowników oraz studentów – po zakończeniu okresu mobilności.
15. W przypadku kadry przyjeżdżającej – zapewnienie organizacji pobytu w Uczelni oraz w czasie wolnym.

III.

Jakość organizacji praktyk studenckich

Uczelnia współpracuje z instytucjami prowadzącymi działalność na zagranicznym rynku pracy w celu realizacji praktyk studenckich, a także udostępnia oferty zagranicznych pracodawców poprzez dostępne narzędzia informatyczne. Praktyka stanowi integralną część programu studiów (jest związana z dziedziną, kierunkiem kształcenia i stopniem studiów) lub umożliwia zdobycie dodatkowych kompetencji i umiejętności.

Przy organizacji praktyk – podczas negocjacji między przedstawicielami, strony określają zakres odpowiedzialności uczelni i instytucji przyjmującej, termin i miejsce praktyki studenta, wynagrodzenie, program praktyki, warunki zakwaterowania oraz wyznaczeni opiekunowie praktyk odpowiedzialni za monitoring, nadzór merytoryczny i ocenę praktyk. Podstawą uznania i zaliczenia zrealizowanej praktyki przez studenta jest przedstawienie zaświadczenia o odbyciu praktyki oraz opinii o studencie. Zaliczenia zrealizowanej praktyki dokonuje uczelniany koordynator praktyk studenckich, który wpisuje do dzienniczka praktyk zaliczenie praktyki zagranicznej wraz z informacją, iż realizacja praktyki nastąpiła w ramach programu Erasmus+.

DEKLARACJA POLITYKI ERASMUSA na lata 2021-2027_PL

ERASMUS-PROGRAMM 2021-2027 [DE]

ERASMUS-PROGRAMM
2021-2027

Die Staatliche Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska ist eine Institution des tertiären Bildungsbereichs, dessen Inhalte sich an der Wissenschaft, der Didaktik, der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung, der Förderung einer Wissensgesellschaft und an der staatsbürgerlichen Bildung zu demokratischem Verhalten für Studierende, Mitarbeiter, Bewohner der Stadt und der Region orientieren. Die Hochschule bezieht die Umwelt und die Bedürfnisse ihrer Studierenden, ihrer Mitarbeiter und der Bewohner der Stadt und Region mit ein. Sie arbeitet intensiv mit ausländischen Universitäten, Hochschulen und Forschungszentren, die qualitativ hochwertige Bildungsdienstleistungen anbieten, Forschungsaktivitäten entwickeln und Wissen fördern, zusammen. Durch eine Reihe innovativer Ideen und dynamischer Aktivitäten erfüllt die Hochschule die Bedürfnisse ihrer Studierenden nach neuem Wissen, moderner Entwicklung und attraktiver Perspektiven nach dem Studienabschluss.

Die Staatliche Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska will die Bürger der Region in engem Zusammenhang mit ihrer Geschichte und ihren Bedürfnissen bilden. Die Hochschule orientiert sich bei ihren Aktivitäten an den Grundsätzen der Freiheit, der Forschung und Wissenschaft. Als akademische Gemeinschaft fördert die Hochschule die Kreativität und die wissenschaftlichen und beruflichen Bestrebungen der Studierenden, Akademiker und der weiteren Mitarbeiter in kollektivem Zusammenwirken und gegenseitigem Respekt unter Beachtung der Traditionen und Leistungen der Hochschule. Eine der wichtigsten Voraussetzungen ist die Gewährleistung eines hohen Bildungsniveaus und der beruflichen Vorbereitung der Studierenden auf den Eintritt in den Arbeitsmarkt im Einklang mit einem europäischen Bildungssystem, das auf dem Erwerb von Kenntnissen, Fähigkeiten und sozialen Kompetenzen beruht, die eng mit dem Arbeitsmarkt und der Wirtschaft des Landes verbunden sind.

Die Hochschule bildet praxisorientiert aus und stützt ihre Studiengänge auf die drei wichtigen Grundsätze:
1. Vermittlung von aktuellem, zeitgerechtem Wissen, welches auch den anspruchsvollsten Kandidaten gerecht wird, indem moderne Technologien genutzt und nach neuestem Standard ausgestattete Laboratorien, medizinische Zentren und Ausrüstung angeboten werden;
2. Vermittlung der von den Arbeitgebern erwarteten praktischen und sozialen Kompetenzen, wobei bereits während des Studiums die hierzu erforderlichen Erfahrungen gesammelt werden;
3. Investitionen in höchste Qualität der Bildung – durch kontinuierliche Überwachung des Lernprozesses auf vielen Ebenen und kontinuierliche Verbesserung der Qualität der Bildung auf der Grundlage systematischer Forschung in Zusammenarbeit mit den regionalen Institutionen und externen Interessenträgern und der Erschließung neuer Entwicklungsmöglichkeiten.

Die Staatliche Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska vermittelt ihren Studierenden insbesondere folgende Kompetenzen:
• Berufliche Fähigkeiten,
• Soziale Kompetenzen,
• Multiplikation und Weitergabe der Errungenschaften von Wissenschaft, Kultur und Technologie,
• Verantwortung für den Staat, die Europäische Gemeinschaft, die Stärkung der Demokratie und die Achtung der Menschenrechte und der Menschenwürde.

Die Umsetzung des Erasmus+-Projekts umfasst die Bildungsmobilität für die Hochschulbildung – die Mobilität von Studierenden für ausländische Studien und Praktika und die Mobilität des Personals an Hochschuleinrichtungen zu Lehr- oder Ausbildungszwecken.

Die Staatliche Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska erklärt, dass alle Maßnahmen im Rahmen des Erasmus+-Programms auf der Grundlage der Erasmus-Charta für die Hochschulbildung 2021-2027 gemäß den ECHE-Regeln stattfinden werden.

Ⅰ.

Beschreibung der Strategie der Internationalisierung und Modernisierung, der Ziele und Prioritäten der Hochschule im Rahmen von Erasmus+-Maßnahmen (Mobilität von Studierenden, Akademikern und Mitarbeitern von Hochschuleinrichtungen) und anderer Initiativen im Zusammenhang mit der Durchführung des Programms im Jahr 2021-2027

Das strategische und vorrangige Ziel der Staatlichen Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska im Zusammenhang mit den im Rahmen des Programms Erasmus+ im Jahr 2021-2027 durchgeführten Maßnahmen besteht darin, als übergeordnetes Ziel und übergeordnete Strategie den Lernprozess zu internationalisieren, zu modernisieren und weiterzuentwickeln. Dies wird durch die kontinuierliche Verbesserung der Qualität der Bildung und die Verbesserung der Zugänglichkeit und Attraktivität der Bildung als Ergebnis der im Programm für den Zeitraum 2021-2027 unternommenen Anstrengungen dank der folgenden Maßnahmen erreicht:
– Integration der Hochschulen durch unterzeichnete und umgesetzte Abkommen mit ausländischen Hochschulen;
– Ausweitung der Zusammenarbeit mit Arbeitgebern und Unternehmen, die auf dem ausländischen Arbeitsmarkt tätig sind (d. h. öffentliche oder private kleine, mittlere oder große Unternehmen, Behörden, Forschungsinstitute, Bildungszentren und andere Einrichtungen);
– Beteiligung ausländischer externer Interessenträger an der Ausarbeitung von Bildungsprogrammen und –konzepten;
– Entwicklung von Kursen und Durchführung gemeinsamer Studienprogramme mit ausländischen Partnern (gemeinsames Bildungsangebot);
– Beteiligung von wissenschaftlichem und medizinischem Lehrpersonal an ausländischen Projekten;
– Erhöhung der Mobilität von Studierenden und Personal, an ausländischen Universitäten und Einrichtungen zu studieren, zu wirken und zu lehren (An- und Abreise), einschließlich Menschen mit Behinderungen und Menschen mit finanziellen Schwierigkeiten;
– Gemeinsame Forschungsprojekte (internationale Konferenzen, Studienreisen, Forschung, methodische Workshops, Seminare, Praktika in anderen akademischen Zentren, Ausbildung, gemeinsame wissenschaftliche Projekte), die eine Steigerung der internationalen Aktivitäten von Mitarbeitern und Studenten sowie die berufliche Weiterentwicklung und deren Aufwertung garantieren.

Die Mobilität von Studierenden und Mitarbeitern der Hochschule ist ein wichtiger Bestandteil der Zusammenarbeit mit ausländischen Hochschuleinrichtungen, -institutionen und -organisationen, ausländischen staatlichen Stellen, lokalen Behörden und sozialen Institutionen. Mobilität wird den Austausch von Wissen und Erfahrungen innerhalb der breiteren internationalen akademischen Gemeinschaft ermöglichen und zur gegenseitigen Unterstützung und zur Erweiterung des Bildungsangebots beitragen.

Die Durchführung von Joint Ventures und Aktivitäten mit ausländischen Partnern im Rahmen von Erasmus+ im Zeitraum 2021-2027 wird es der Hochschule ermöglichen, ein wichtiges Zentrum für kreatives, akademisches, praktisches, professionelles Denken und Arbeiten zu sein. In diesem Rahmen sollen die Aktivitäten den wirtschaftlichen, sozialen Bedürfnissen gerecht werden und geeignete Einstellungen, zwischenmenschliche Beziehungen und die Achtung der Menschenrechte und der Menschenwürde fördern. Diese Aktivitäten sind Teil des kontinuierlichen Prozesses der Internationalisierung und Modernisierung der Staatlichen Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska entsprechend den Entwicklungsrichtungen der europäischen Hochschulbildung und der Struktur des Europäischen Bildungsraums.


Studentenmobilität
Die Verwirklichung der Mobilität von Studierenden für Studien und ausländische Praktika in Erasmus+ werden es ermöglichen, vier grundlegende und zentrale Ziele zu erreichen:
> Förderung der beruflichen, sprachlichen und sozialen Kompetenzen der Studierenden, die für den Beruf notwendig sind und außerdem die Beschäftigungsmöglichkeit auf dem ausländischen Arbeitsmarkt verbessern helfen,
> Bereit sein, neue Kulturen und Traditionen kennenzulernen und Toleranz zu üben, den Horizont zu erweitern und die Menschenwürde und Menschenrechte (Bildung einer facettenreichen humanen Kultur) zu achten,
> Schaffung eines Netzes internationaler Kontakte, die eine aktive Teilnahme am gesellschaftlichen Leben ermöglichen,
> Sich als Bürger der Europäischen Union zu fühlen und europäische Identität zu entwickeln,
> Bereit sein für den Erwerb neuer Kenntnisse und praktischer Fähigkeiten.

Die Hochschule, die sich in der Nähe der ehemaligen Deutschen Konzentrations- und Vernichtungslager der Nazis Auschwitz 1 und Auschwitz-Birkenau befindet, möchte erinnern an verschiedene historische Ereignisse (z.B. Erinnerung an die tragischen Ereignisse des Zweiten Weltkriegs, die zur Errichtung der Konzentrations- und Vernichtungslager Auschwitz 1 und Auschwitz-Birkenau führten und welche nun eine internationale Gedenkstätte sind), die die Erinnerung an die jeweiligen historischen Wurzeln der verschiedenen Nationen geprägt hat. Dies soll zu einer Haltung der Menschen verschiedener Nationen beitragen, welche die Beachtung der Menschenrechte und Menschenwürde und die Förderung des Friedens zwischen den Völkern zum Ziel hat.


Mobilität des Personals
Die Mobilität akademischer Lehrkräfte wird zu einer erheblichen Verbesserung der Qualität der Bildung beitragen, die sich aus dem Austausch von Lehr-, Wissenschafts-, Forschungs- und Berufs-, Lehr- und pädagogischen Qualifikationen ergibt. Mobilität wird die Möglichkeit bieten, auf internationale wissenschaftliche Projekte hinzuarbeiten, internationale Konferenzen zu organisieren, berufliche Bildungskonzepte zu entwickeln und die wissenschaftliche Karriere der Arbeitnehmer zu entwickeln. Die verstärkte Tätigkeit akademischer Lehrer wird dazu beitragen folgende Ziele zu erreichen:
> Verbesserung von Inhalten und Verbesserung der Lehre für die Studierenden,
> Umsetzung neuer Ideen und Ideen,
> Einführung von Änderungen am Lehrprozess und am Managementsystem,
> Einbeziehung von Ideen und Initiativen der regionalen, europäischen, globalen Gemein-schaft,
> Bewertung der Qualität der Bildung,
>Schaffung neuer Kenntnisse und die praxisorientierte Vermittlung an die Studierenden,
> Aufbau/Stärkung der Rolle der Informationsgesellschaft, einer Wissensgesellschaft, die auch auf der Entwicklung von Sprachkompetenzen beruht.

Die Teilnahme von Ausländern am wissenschaftlichen und didaktischen Personal der Universität wird den Aufbau eines modernen, optimalen Lehrangebots fördern, das auf modernen Modellen und Lehrmethoden basiert und das den Bedürfnissen zivilisatorischer Herausforderungen gerecht wird z. B. durch die Entwicklung neuer Bildungsgänge.

Die Mobilität der Arbeitskräfte wird die berufliche Entwicklung, den Austausch von Erfahrungen, die Verbesserung der Fähigkeiten und der beruflichen Qualifikationen ermöglichen, die die Kenntnisse der an der Hochschule geleisteten Arbeit verbessern wird durch die Teilnahme an Schulungen, Seminaren, Workshops, Arbeiten in der beruflichen Praxis und durch Informationsbesuche.


Neue Wege der Zusammenarbeit
Die Hochschule arbeitete schon in den vergangenen Jahren mit ausländischen Hochschuleinrichtungen und -institutionen und -organisationen aus der EU und assoziierten Ländern (Deutschland, Ungarn, Slowakei, Tschechische Republik, Slowenien, Türkei, Spanien, Italien) und anderen Partnerländern (Ukraine, Israel, Weißrussland, Vereinigtes Königreich) zusammen.

Die Hochschule plant ständig, das Austauschangebot mit weiteren Ländern zu erweitern, um weitere Möglichkeiten für die Entwicklung und Bildung zu schaffen.

Die Erweiterung des Lehrangebots durch Zusammenarbeit mit anderen Ländern wird im Rahmen bilateraler und internationaler Abkommen erfolgen.


Digitalisierung und Förderung umweltfreundlicher Praktiken
Die Staatliche Rittmeister-Witold-Pilecki-Hochschule Oświęcim in Małopolska ergreift Schritte, um die umfassende Umsetzung und den Einsatz digitaler Techniken für die Umsetzung von Vorbereitungs-, Organisations- und Mobilitätsmanagementprozessen und die Umsetzung von Verträgen im Rahmen des Erasmus+-Programms (papierloses Management durch den Einsatz von INFORMATIONSsystemen) sicherzustellen.

Die Hochschule reduziert in ihren Aktivitäten den Einsatz von Papier mit Hilfe der digitalen Techniken, fördert deren Nutzung und den Einsatz von umweltfreundlichen Praktiken. Den Teilnehmern wird empfohlen, die mobile Erasmus+-App und in Zukunft den Europäischen Studentenausweis zu verwenden.


Förderung und Verbreitung der Ergebnisse
Erasmus+ wird durch folgende Aktivitäten intensiv von Studierenden und Mitarbeitern sowie der übrigen Gemeinschaft durch soziale Medien und digitale Instrumente gefördert:
1) Informationen, die über ihre eigene Website und soziale Medien verbreitet werden,
2) Informationen über das Programm und die Aktivitäten in Newslettern und Werbebroschüren, Zeitungsartikeln in den Medien in elektronischer Form,
3) Organisation von Treffen mit ehemaligen Erasmus+-Stipendiaten, die an Aktivitäten zur Förderung der Teilnahme, und zur Unterstützung bereit sind – Ernennung von Erasmus+-Botschaftern,
4) Ausgabe eines Ordners zur Förderung des Projekts mit allgemeinen Informationen über das durchgeführte Projekt mit Aufzählung der Kriterien für die Teilnahme an jeder Art von Mobilität mit Informationen über die an der Mobilität beteiligten Personen und deren Kontaktdaten,
5) Erstellung von Videos zur Förderung des Projekts und seiner Umsetzung, die in der Wissenschaft und darüber hinaus veröffentlicht werden,
6) Organisation von Erasmus-Tagen, die darauf abzielen, so viele potenzielle Stipendiaten wie möglich zu erreichen,
7) Einbeziehung von Teilnehmern aus anderen Ländern in die lokalen Aktivitäten der Hochschule und der Region.

Die Hochschule wird die Verbreitung der erzielten Ergebnisse und ihre Nachhaltigkeit sicherstellen.

Das Gruppenziel der Werbe- und Informationsaktivitäten sind Hochschulen, Studierende und Mitarbeiter, potenzielle Studienkandidaten und Kooperationspartner aus beiden Programm- und Partnerländern (Hochschuleinrichtungen, Unternehmer, Unternehmen). Lokale und Forschungsgemeinschaften werden auch die Empfänger von Werbe- und Informationsaktivitäten sein.

Werbe- und Informationsmaßnahmen werden die Popularität und den Rang der Hochschule unter den lokalen und regionalen Gemeinschaften sowie international erhöhen. Das Projekt wird zur Verbreitung von Wissen beitragen und das Ansehen der Hochschule erhöhen. Die Durchführung des Programms wird die Wirkung der Hochschulinstitutionen erweitern und zur Bildung neuer Partnerschaften beitragen.

Ⅱ.

Sicherstellung eines qualitativ hochwertigen akademischen Austauschs

1. Einsetzung eines Erasmus+-Hochschulprogrammkoordinators, dessen Aufgaben sind:
– Durchführung von Informations-, Organisations-, Werbe- und Informationsaktivitäten,
– Gewinnung neuer Hochschuleinrichtungen und Unternehmer für die Zusammenarbeit,
– Koordinierung der Projektaktivitäten,
– Kommunikation zwischen kooperierenden Institutionen,
– praktische Unterstützung und Projektmanagement,
– Überwachung der Durchführung des Programms im Einklang mit den Regeln und anwendbaren Kriterien,
– Unterstützung der Teilnehmer in jeder Phase der Durchführung des Programms,
– Erstellung von Leitlinien für die erforderliche Dokumentation, die für die Umsetzung der Mobilität durch den Programmteilnehmer erforderlich ist,
– Überwachung der Mobilität.
2. Gewährleistung der Einhaltung der Grundsätze der Nichtdiskriminierung in jeder Phase des Programms.
3. Einführung von Regeln für die Ausreise von Studierenden und Personal.
4. Einrichtung einer Hochschulkommission, die im Rahmen des Programms Erasmus+ tätig ist und mit der Einstellung/Qualifikation für die Ausreise von Studierenden und Personal beauftragt wird.
5. Festlegung und Veröffentlichung eines Zeitplans für die Umsetzung der Mobilität.
6. Gewährleistung der Chancengleichheit von Männern und Frauen sowie von Menschen mit Behinderungen während des Einstellungs-/Qualifikationsverfahrens.
7. Anwendung transparenter Auswahl-/Qualifikationskriterien in den Reisebestimmungen.
8. Veröffentlichung und Aktualisierung des Themenkataloges zusammen mit der Anzahl der Stunden, der Form der Lehrtätigkeit und der Anzahl der ECTS-Punkte.
9. Umsetzung der Mobilität auf der Grundlage einer Vereinbarung (zwischen dem Teilnehmer, der Heimathochschule und der Gasteinrichtung) und des Austrittsvertrags.
10. Gewährleistung der sprachlichen Vorbereitung auf ein angemessenes Niveau der Sprachkompetenz.
11. Beratung der Mobilitätsteilnehmer bei der Erstellung aller erforderlichen Dokumente und der Erfüllung der Ausreiseformalitäten (Visum, Versicherung, Transport, Unterkunft).
12. Unterstützung aller Mobilitätsteilnehmer vor, während und nach der Mobilität in Bezug auf die Vorbereitung der Reise, die Bereitstellung von Finanzmitteln und die Überwachung der Fortschritte.
13. Gewährleistung der vollen Anerkennung der erreichten Lernergebnisse und des ECTS in einer ausländischen Einrichtung (Anerkennung des im Ausland durchgeführten Studiums/Praktikums und Aufnahme in das Abschlussdiplom).
14. Unterstützung der Wiedereingliederung der zurückkehrenden Teilnehmer dergestalt, dass sie ihre Erfahrungen am Ende des Mobilitätszeitraums zum Nutzen der Hochschule, der Mitarbeiter und der Studierenden einsetzen können.
15. Im Falle von Gastpersonal: Gewährleistung der Organisation des Aufenthalts in der Hochschule und in der Freizeit.

Ⅲ.

Qualität der studentischen Praxisorganisation

Die Hochschule arbeitet mit Einrichtungen zusammen, die auf dem ausländischen Arbeitsmarkt tätig sind, um Studentenpraktika durchzuführen und Angebote ausländischer Arbeitgeber über verfügbare IT-Tools zur Verfügung zu stellen. Die Praxis ist integraler Bestandteil des Studiengangs (sie bezieht sich auf den Bereich, den Bildungs- und Studiengrad) und ermöglicht zusätzliche Kompetenzen und Fähigkeiten.

Bei der Organisation von Praktika legen die Parteien bei den Verhandlungen zwischen Vertretern die Verantwortlichkeiten der Hochschule und der aufnehmenden Einrichtung, das Datum und den Ort der Praxis des Studierenden, die Vergütung, das Praktikumsprogramm, die Unterbringungsbedingungen und die für die organisatorische und inhaltliche Überwachung und Bewertung der Praktika zuständigen Praxisbetreuer fest. Grundlage für die Anerkennung der abgeschlossenen Praktika durch den Studierenden ist die Vorlage eines Praktikumszertifikates und der Bericht des Studierenden. Die Durchführung der Praktika erfolgt durch den Koordinator für die studentischen Praktika, der in das Praktikumstagebuch die Aufnahme eines ausländischen Praktikums zusammen mit der Information einträgt, dass die Umsetzung des Praktikums im Rahmen des Erasmus+-Programms stattgefunden hat.

ERASMUS-PROGRAMM 2021-2027_DE