Poznaj nasze kierunki studiów

Pielęgniarstwo studia licencjackie

 

 

Kierunek:                PIELĘGNIARSTWO

Poziom studiów:  Studia pierwszego stopnia

Forma studiów:    stacjonarne

Profil studiów:       praktyczny

 

Instytut prowadzący kierunek: Instytut Nauk o Zdrowiu

Tytuł zawodowy po ukończeniu studiów:  licencjat pielęgniarstwa


 

 

Filmy promocyjne:


SPOSÓB ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE:

Zdjęcia z praktycznych zajęć z wykorzystaniem ambulansu szkoleniowego oraz ćwiczeń związanych z opieką medyczną.

  1. Standard kształcenia: Realizacja studiów na postawie bieżącego Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
  2. Obszar kształcenia: nauk medycznych i nauk o zdrowiu
  3. Dziedzina: nauki medyczne i nauki o zdrowiu. Dyscyplina: nauki o zdrowiu jako dyscyplina wiodąca
  4. Profil kształcenia: praktyczny (program studiów obejmuje zajęcia lub grupy zajęć kształtujące umiejętności praktyczne, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów)
  5. Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 6 semestrów.
  6. Liczba godzin zajęć: w  tym  praktyk  zawodowych,  nie  może  być  mniejsza niż 4720
  7. Liczba punktów ECTS: konieczna do ukończenia studiów pierwszego stopnia nie może być mniejsza niż 180 punktów.

REALIOZWANE MODUŁY

  1. NAUKI PODSTAWOWE 
  2. NAUKI SPOŁECZNE I HUMANISTYCZNE
  3. NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ
  4. NAUKI W  ZAKRESIE  OPIEKI  SPECJALISTYCZNEJ  

 

 

Montaż zdjęć przedstawiający zajęcia praktyczne dla studentów pielęgniarstwa, w tym obsługę sprzętu medycznego oraz naukę na manekinach.

WYBRANE PRZEDMIOTY

  1. Podstawy pielęgniarstwa
  2. Etyka zawodu pielęgniarki/rza
  3. Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne
  4. Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
  5. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
  6. Pielęgniarstwo opieki długoterminowej
  7. Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
  8. Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
  9. Podstawowa opieka zdrowotna
  10. Badania naukowe w pielęgniarstwie

Sylwetka absolwenta:

Absolwent studiów zawodowych pierwszego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest przygotowany do samodzielnego pełnienia roli zawodowej, pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym: szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno–opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno –hospicyjnej oraz domach opieki społecznej.

Symulatory medyczne dla dzieci używane w zajęciach praktycznych, ukazujące realistyczne manekiny niemowląt w salach symulacyjnych.Absolwent jest przygotowany do: świadczenia opieki zdrowotnej oraz zarządzania nią przez: rozpoznawanie potrzeb jednostki, grupy lub zbiorowości oraz określenie zasobów niezbędnych i dostępnych do ich zaspokojenia, planowanie i realizowanie opieki pielęgniarskiej, z uwzględnieniem metody procesu pielęgnowania i priorytetów opieki, wykonywanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, pomocy jednostce, rodzinie w osiąganiu zdrowia i niezależności w chorobie lub niepełnosprawności przez zapewnienie udziału we wszystkich formach opieki i samoopieki, przestrzeganie zasad etyki zawodowej, współpracę z profesjonalistami dla zapewnienia całościowej opieki jednostce i rodzinie, organizowanie i podtrzymywanie bezpiecznego środowiska opieki i pracy, dokumentowanie wszystkich etapów procesu pielęgnowania i wykorzystywanie tych informacji do oceny świadczonej opieki; promocji i edukacji zdrowotnej przez: ocenę indywidualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowania i przywracania zdrowia, wspieranie jednostki, rodziny i grupy społecznej w prowadzeniu zdrowego stylu życia, uczenie jednostki, rodziny, grupy społecznej zachowania i przywracania zdrowia, uczestniczenie w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych; działania w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej przez: współpracę z jednostką, rodziną i innymi uczestnikami zespołu w planowaniu i realizowaniu usług zdrowotnych, współpracę z innymi uczestnikami zespołu na rzecz zachowania bezpiecznego środowiska opieki i pracy zespołowej, komunikowania się z pacjentem, jego rodziną oraz z innymi uczestnikami zespołu; rozwoju praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i badań naukowych przez: stosowanie w praktyce aktualnej wiedzy z zakresu nauk medycznych, społecznych, teorii pielęgniarstwa, regulacji prawnych zawodu i opieki zdrowotnej, wdrażanie uznanych wyników badań naukowych do opieki pielęgniarskiej, uczestniczenie w badaniach naukowych w celu poszerzenia wiedzy pielęgniarskiej.


 

Grupa studentów ubranych w togi wyrzucających birety w górę z napisem „Szczęśliwi absolwenci!”

 

Warunki rekrutacji:

Nowa matura i stara matura: liczba punktów uzyskanych z egzaminu z dwóch dowolnie wybranych przez kandydata przedmiotów zdawanych na egzaminie pisemnym.

Postępowanie kwalifikacyjne, dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek PIELĘGNIARSTWO, obejmie także: – ocenę stanu zdrowia – zdolność do podjęcia studiów, potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim, wydanym przez lekarza medycyny pracy.

Na kierunek PIELĘGNIARSTWO – niezbędny jest taki stan zdrowia kandydata, który nie wyklucza wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza i pokrewnych; kandydat ma obowiązek przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające, że stan zdrowia kandydata (w tym zdrowia psychicznego) nie wyklucza wykonywania tych zawodów.


 

Zdjęcia z wnętrza Centrum Symulacji Medycznej, przedstawiające sale z łóżkami i manekinami do nauki pielęgniarstwa oraz sprzętem medycznym.

 

Opis zawodu: Pielęgniarka/arz

Pielęgniarka/arz jest pracownikiem systemu ochrony zdrowia, udzielającym świadczeń zdrowotnych osobom zdrowym, chorym i niepełnosprawnym, dzieciom, młodzieży oraz ich rodzinom, w warunkach stacjonarnych, ambulatoryjnych, w środowisku szkolnym, w środowisku pracy, w opiece domowej. Pielęgniarka/arz sprawuje bezpośrednią opiekę medyczną nad pacjentem, podejmuje samodzielne działania w zakresie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji medycznej, a także asystuje lekarzowi w czasie zabiegów czy operacji.

Pielęgniarka/arz udziela świadczeń pielęgnacyjnych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Wykonuje działania wymagające umiejętności obserwacji, rzetelnej oceny stanu chorego oraz podejmowania decyzji w trakcie sprawowania opieki medycznej nad pacjentem. Rozpoznaje potrzeby zdrowotne i problemy pielęgnacyjne pacjentów. Planuje i realizuje świadczenia pielęgniarskie według indywidualnego planu opieki.

Praca w zawodzie pielęgniarka/arz ma charakter zarówno umysłowy, jak i fizyczny. Pielęgniarka/arz wykorzystuje narzędzia, techniki i procedury właściwe dla sprawowania opieki nad pacjentem.

Do podjęcia pracy w zawodzie pielęgniarka/arz wymagane jest posiadanie wykształcenia wyższego co najmniej I stopnia. Przez pracodawców preferowane jest posiadanie tytułu magistra pielęgniarstwa.

Do wykonywania zawodu pielęgniarka/arz niezbędne jest posiadanie prawa wykonywania zawodu, wydawanego przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych, na terenie której pielęgniarka/arz wykonuje zawód. Osobie posiadającej prawo wykonywania zawodu przysługuje prawo posługiwania się tytułem zawodowym „pielęgniarka” albo „pielęgniarz”.

System kształcenia pielęgniarek/arzy przewiduje edukację w ramach kursów specjalistycznych, kwalifikacyjnych bądź specjalizacji w określonej dziedzinie pielęgniarstwa.

Pielęgniarka/arz ma obowiązek podnoszenia oraz aktualizowania wiedzy i umiejętności, poprzez różne formy kształcenia podyplomowego, uczestnicząc w szkoleniach specjalizacyjnych, kursach kwalifikacyjnych, kursach specjalistycznych oraz kursach dokształcających.

Pielęgniarka/arz może awansować na stanowisko:

  • pielęgniarki/rza koordynującej/cego lub oddziałowej/ego, nadzorując pracę zespołu pracowników (po nabyciu niezbędnego doświadczenia zawodowego),
  • przełożonej pielęgniarek/arzy, naczelnej/ego pielęgniarki/arza lub dyrektor/a do spraw pielęgniarstwa i organizacji opieki (zależnie od posiadanego stażu pracy oraz kwalifikacji zawodowych).

Praca na stanowiskach kierowniczych wymaga od pielęgniarki/arza poszerzenia kompetencji o zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi bądź zarządzaniem w placówkach ochrony zdrowia.

Kompetencje w zawodzie pielęgniarka/arz potwierdza:

  • dyplom ukończenia studiów pielęgniarskich,
  • prawo wykonywania zawodu, wydawane przez Okręgowe Rady Pielęgniarek i Położnych.

Każdy ukończony pozytywnym wynikiem kurs z różnych dziedzin pielęgniarstwa lub specjalizacja pielęgniarska oraz zdobyte tytuły naukowe w pielęgniarstwie potwierdzane są przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych wpisem do prawa wykonywania zawodu.

 

Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl

oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl

Symulatory medyczne dla dzieci używane w zajęciach praktycznych, ukazujące realistyczne manekiny niemowląt w salach symulacyjnych.  Obraz przedstawia różne symulatory używane w edukacji medycznej. Na zdjęciu widać realistyczne manekiny pacjentów, w tym niemowlęta i osoby dorosłe, znajdujące się w nowoczesnych salach symulacyjnych. Za szybą kontrolną widoczne jest centrum zarządzania symulacjami, gdzie instruktorzy mogą monitorować i kontrolować przebieg zajęć.