Poznaj nasze kierunki studiów

PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA (studia jednolite magisterskie)

Kierunek:                 PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA

Poziom studiów:   Jednolite studia magisterskie

Forma studiów:     stacjonarna i niestacjonarna

Profil studiów:       praktyczny

 

Instytut prowadzący kierunek: Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych

Tytuł zawodowy po ukończeniu studiów: magister


Film promocyjny:


Nauczycielka pomaga małemu chłopcu pisać w zeszycie, oboje siedzą przy szkolnej ławce.

Pięcioletnie, jednolite studia magisterskie na kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna zapewniają studentom obszerny zakres przedmiotów przygotowujących ich do wykonywania zawodu nauczyciela we wszystkich formach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). W toku studiów studenci realizują grupy zajęć umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu: przygotowania psychologiczno-pedagogicznego; przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej, jako przygotowania do integracji treści nauczania; wspierania rozwoju dzieci  w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; podstaw dydaktyki i nauczania zintegrowanego w przedszkolu oraz klasach I-III szkoły podstawowej; metodyk poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci oraz uczniów; wychowania i edukacji dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz edukacyjnymi w przedszkolu, a także klasach I-III szkoły podstawowej; organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego oraz praw dziecka, a także kultury przedszkola i szkoły, w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami; podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli; kultury języka, praktyk zawodowych oraz metodologii badań naukowych. Studia umożliwiają doskonalenie umiejętności językowych (w zakresie języka angielskiego). Proces kształcenia odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury pozwalającej na osiągniecie zakładanych efektów uczenia się. W ramach praktyk zawodowych oraz wizyt studyjnych, studenci współpracują z przedszkolami oraz szkołami, a także innymi podmiotami o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, kulturalno-oświatowym, terapeutycznym, diagnostycznym.

 

Kształcenie jest prowadzone zgodnie z wytycznymi określonymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 2019r., poz. 1450) z późn. zm. przez nauczycieli akademickich posiadających doświadczenie praktyczne oraz dorobek naukowy w dyscyplinach naukowych – pedagogika lub psychologia. Plany i programy studiów konsultowane są również z interesariuszami zewnętrznymi. W procesie kształcenia studenci uzyskują wsparcie w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym oraz w kształtowaniu postaw refleksyjnego praktyka. Mają zapewnione indywidualne doradztwo metodyczne wspierające integrowanie wiedzy w zakresie dyscyplin naukowych związanych z edukacją, jednocześnie kształtujące samodzielność i odpowiedzialność studentów za przebieg i efektywność własnego kształcenia.

 

Studenci, zainteresowani rozwojem naukowym oraz działalnością społeczną, wolontariacką i organizacyjną mają możliwość rozwijania swoich pasji naukowych oraz aktywności na rzecz społeczności akademickiej i środowiska lokalnego poprzez pracę np. w Samorządzie Studenckim, Studenckim Kole Naukowym Młodych Pedagogów, Studenckim Kole Naukowym Pedagogów Rodziny, czy biorąc udział w programie ERASMUS+.

 

Ogólne cele kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej to w szczególności:

  • nabywanie wiedzy pedagogicznej, psychologicznej, filozoficznej i aksjologicznej o procesach rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się, dającej podstawę do działań dydaktyczno-wychowawczych na rzecz każdego dziecka, w tym udzielanie pomocy rodzicom (opiekunom) w wychowaniu dziecka, w poczuciu odpowiedzialności za jego postępy dydaktyczne oraz integralny rozwój;
  • zdobycie szerokiej wiedzy ogólnej zapewniającej konstruktywne wchodzenie w dialog z uczniami, nauczycielami, rodzicami, opiekunami i specjalistami udzielającymi wsparcia oraz budowanie zainteresowań różnymi obszarami wiedzy;
  • zdobycie zaawansowanej wiedzy z zakresu dydaktyki nauczania zintegrowanego zapewniającej samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów;
  • nabywanie umiejętności personalizowania procesu kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów oraz wykorzystywania w kreowanych sytuacjach edukacyjnych indywidualnej wiedzy dziecka;
  • kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i umiejętności współpracy, umożliwiających skuteczne współdziałanie ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w prowadzoną działalność edukacyjną, w tym z uczniami, nauczycielami, rodzicami i specjalistami;
  • rozbudzenie aktywności społecznej i zaangażowania w działania kulturotwórcze, w charakterze lidera lub uczestnika;
  • rozwijanie kompetencji niezbędnych do systematycznego doskonalenia jakości własnej pracy, w szczególności skutecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • kształtowanie wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz postawy prospołecznej i poczucia odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne.

Wybrane przedmioty lub grupy przedmiotów realizowane w toku studiów:

  • Podstawy pedagogiki
  • Historia wychowania
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Filozofia człowieka
  • Etyka pedagogiczna
  • Podstawy komunikacji społecznej
  • Podstawy pedagogiki rodziny
  • Podstawy pedeutologii
  • Podstawy dialogu międzykulturowego
  • Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej
  • Teoretyczne podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
  • Współczesne teorie i badania nad dzieciństwem
  • Projektowanie i wdrażanie działań innowacyjnych
  • Psychologia rozwojowa i osobowości
  • Psychologia  nauczania i uczenia się
  • Podstawy psychologii dla nauczycieli
  • Psychologia twórczości i trening myślenia kreatywnego
  • Techniki porozumiewania się – trening komunikacyjny
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy nauki języka obcego
  • Podstawy edukacji: polonistycznej matematycznej, społeczno-przyrodniczej, informatycznej, plastycznej, muzycznej, zdrowotnej, wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach młodszych
  • Literatura i teatr dla dzieci
  • Praktyczna nauka języka obcego
  • Wykorzystanie narzędzi TIK w pracy nauczyciela
  • Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
  • Programy i podręczniki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Warsztat pracy nauczyciela
  • Zajęcia reedukacyjno-wyrównawcze
  • Praktyczna nauka gry na instrumencie
  • Metody aktywne
  • Pedagogika zabawy
  • Zajęcia muzyczno-ruchowe z elementami tańca
  • Praca z uczniem zdolnym
  • Organizacja czasu wolnego
  • Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i klasach I-III
  • Dydaktyka ogólna
  • Projektowanie zajęć zintegrowanych – mikronauczanie
  • Metodyka: edukacji polonistycznej, nauczania dzieci języka obcego, edukacji matematycznej; edukacji przyrodniczej; edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną; edukacji plastycznej; edukacji muzycznej; edukacji technicznej; wychowania fizycznego; edukacji zdrowotnej
  • Podstawy pedagogiki specjalnej
  • Podstawy logopedii
  • Narzędzia diagnostyczne w pracy nauczyciela
  • Edukacja włączająca
  • Specyfika pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami w tym uczniów z niepełnosprawnością
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
  • Prawa dziecka
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Organizacja pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego
  • Podstawy diagnostyki edukacyjnej
  • Projektowanie ścieżki własnego rozwoju – tutoring
  • Emisja głosu
  • Kultura żywego słowa
  • Praktyka śródroczna: ogólnopedagogiczna, wychowawczo-dydaktyczna; ciągła
  • Podstawy  i etyczne zasady pisarstwa naukowego
  • Seminarium dyplomowe
  • Metodologia badań pedagogicznych
  • Statystyka w badaniach pedagogicznych

Sylwetka absolwenta:Nauczycielka uśmiecha się, otoczona grupą małych dzieci, które wspólnie uczestniczą w lekcji.

Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna o profilu praktycznym posiada kwalifikacje do pracy w przedszkolu i szkole w klasach I-III (w instytucjach państwowych, samorządowych i prywatnych), organizacjach pozarządowych, instytucjach kulturalno-oświatowych oraz innych podmiotach związanych z edukacją dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

 

Absolwent posiada wiedzę na temat miejsca i znaczenia pedagogiki w systemie nauk, dzieciństwa i jego uwarunkowań, zwłaszcza zaś znane są mu uwarunkowania środowiskowe procesu edukacji małego dziecka. Absolwent zna i rozumie procesy rozwojowe, które stanowią podstawę pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej. Posiada wiedzę na temat: organizacji środowiska wychowawczego w przedszkolu i szkole oraz specyfiki pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych oraz edukacyjnych, roli nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci, prawidłowości oraz zakłóceń procesu komunikacji społecznej, organizacji procesu edukacji, praw dziecka, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także udzielania pierwszej pomocy. Ponadto dysponuje dogłębną wiedzą na temat założeń metodologicznych oraz zasad projektowania, a także realizacji badań naukowych. Zdobytą wiedzę traktuje jako podstawę realizacji celów zawartych w Podstawie Programowej.

 

Absolwent posiada umiejętność obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz ich analizy z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej. Potrafi dokonać diagnozy dojrzałości szkolnej, zachowań dysfunkcyjnych i procesów zachodzących w grupie rówieśniczej. Opanowanie warsztatu pracy nauczyciela pozwala mu na: efektywną pracę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, planowanie i realizowanie działań dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych oraz na formułowanie uwag, które dotyczą pojawiających się w pracy problemów, w tym uwag na temat przydatności wykorzystywanych metod kształcenia, programów edukacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych oraz ich efektywności w edukacji małego dziecka. Absolwent potrafi skutecznie rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, wykorzystując w tym celu technologię informacyjno-komunikacyjną, racjonalnie i zgodnie z zasadami techniki pracy umysłowej gospodarować czasem oraz odpowiedzialnie organizować pracę dziecka lub ucznia z poszanowaniem prawa do odpoczynku. Ponadto jest przygotowany do dokonywania ewaluacji postępów ucznia i udzielania informacji zwrotnej w celu stymulowania dzieci oraz uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem.

Znajomość podstawowej terminologii i metodologii badań pedagogicznych umożliwia Absolwentowi prowadzenie własnych badań o charakterze diagnostycznym i uprawianie refleksji w działaniu i nad działaniem, czyniąc go refleksyjnym praktykiem.

 

Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowany do pracy w zespole, posługiwania się metodą dialogową, prowadzenia negocjacji, rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej oraz klasie. Jest gotów do posługiwania się w działalności zawodowej uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi, kierując się szacunkiem do każdego człowieka. Posiada kompetencje, które umożliwiają mu wychowanie do wartości, formowanie właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym postaw wobec kultury i sztuki. Potrafi organizować formy zajęciowe nakierowane na zdobywanie przez dziecko różnorodnych doświadczeń, sprzyjających rozwijaniu zainteresowań i motywacji oraz wyzwalaniu potencjału twórczego.

Absolwent osiąga umiejętność posługiwania się językiem angielskim na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

 

Ukończenie studiów uprawnia Absolwenta do kontynuacji edukacji na studiach podyplomowych, w zakresie doskonalenia pracy nauczyciela oraz dalszego kształcenia na studiach doktoranckich.


Warunki rekrutacji:

Kandydaci na studia rekrutowani są na podstawie nowej i starej matury: pod uwagę brana jest suma liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego z dwóch dowolnie wybranych przez kandydata przedmiotów zdanych na egzaminie pisemnym.

Postępowanie kwalifikacyjne dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie na kierunek Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna obejmie także ocenę stanu zdrowia i zdolność do podjęcia studiów potwierdzoną zaświadczeniem lekarskim wydanym przez lekarza medycyny pracy.

Wymagany jest taki stan zdrowia kandydata, który nie wyklucza wykonywania zawodu nauczyciela i pokrewnych. Kandydat ma obowiązek przedstawić zaświadczenie lekarskie potwierdzające, że stan jego zdrowia (w tym zdrowia psychicznego) nie wyklucza wykonywania tych zawodów.

 

Predyspozycje kandydata:

1) podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych;

2) komunikatywność oraz umiejętność pracy w zespole;

3) predyspozycje do pracy z dzieckiem w wieku 3-10 lat

4) rozumienie oraz zdolność analizy zjawisk pedagogicznych i psychologicznych.