Poznaj nasze kierunki studiów

Dział Informatyki

Menu

Witamy na podstronie technicznej Działu Informatycznego. Znajdą tu Państwo m. in. przydatne informacje oraz pomoce w rozwiązywaniu problemów dotyczących rozwiązań IT stosowanych na Uczelni

Instrukcje e-learning (Moodle, Microsoft365)

Każdy student oraz wykładowca uzyskuje dostęp do bezpłatnego środowiska Microsoft Office 365 w wersji online oraz platformy Moodle. Konta są zakładane automatycznie na podstawie danych z systemu USOS. Do logowania do platform wykorzystywane są dane uwierzytelniania z systemu USOS. W przypadku problemów z kontem należy zgłosić się do sekretariatu instytutu.

Wszelkie instrukcje i rozwiązywanie problemów na temat uczelnianych platform e-learning znajdą Państwo pod linkiem: KLIK!

Sieć WiFi MUP-WiFi USOS

1. Aby połączyć się z uczelnianą siecią WiFi na swoim urządzeniu za pomocą swojego indywidualnego konta USOS należy wybrać nazwę sieci (SSID) MUP-WiFi

2. W przypadku nowoczesnych urządzeń system poprosi o podanie dodatkowego hasła* (WPA) do przyłączenia do sieci , które otrzymają Państwo od dowolnego pracownika administracji, obsługi, znajdą na kodach QR lub tablicach ogłoszeń. W przypadku starszych urządzeń nie obsługujących dodatkowych zabezpieczeń ten krok (2) zostanie pominięty.

3. Po połączeniu z siecią pojawi się automatycznie Captive Portal jak na obrazku. Jeżeli strona automatycznie się nie wyświetli, należy w przeglądarce internetowej odwiedzić dowolną stronę www. Jeżeli w tym momencie zdarzy się komunikat np. „połączenie nie jest bezpieczne” należy dodać wyjątek bezpieczeństwa w przeglądarce – zazwyczaj link „zaawansowane” (lub postąpić jak w kroku 10.) 

4. Wpisz w odpowiednie pola login i hasło do swojego indywidualnego konta USOS,

5. Następnie należy zapoznać się z regulaminem oraz go zaakceptować zaznaczając checkbox.

6. W ostatnim kroku należy kliknąć niebieski przycisk „Sign in„.

7. W tym momencie uzyskują Państwo dostęp do sieci WiFi. Pojawić może się mogą dwie informacjie o poprawnym przyłączeniu do sieci: „Authentication successful” oraz po 10 sekundach „Success”. Komunikat można zamknąć:

 

 

 

 

8. Zabrania się udostępniania danych logowania do WiFi innym osobom (login i hasło) gdyż są to te same dane jakimi logują się Państwo do swoich kont USOS – MS365 – Moodle!

9. Do sieci trzeba logować się ponownie np. następnego dnia aby wifi znów działało.

10. W przypadku problemu z połączeniem proponujemy spróbować „zapomnieć sieć” a następnie połączyć się ponownie wpisując hasło. W przypadku problemu jeżeli nie pojawi się Captive Portal do wpisania loginu i hasła USOS to proponujemy zmienić w smartfonie w aplikacjach domyślnych domyślną przeglądarkę na np. Google Chrome.

*rozwiązanie dodatkowo szyfruje połączenie radiowe między urządzeniami podłączonymi do sieci WiFi, a Access Pointem. Jest to zabezpieczenie OWE. Sieć Enhanced Open (otwarta rozszerzona) jest kolejnym krokiem do zwiększenia bezpieczeństwa w sieciach otwartych.


Podsieć dla użytkowników spoza uczelni

Podłączenie do sieci Goście-WiFi (przy niektórych pokojach gościnnych) przebiega podobnie jak powyżej z tą różnicą, że dedykowany login i hasło otrzymają Państwo składając wniosek do Działu IT i po uzyskaniu zgody. Otrzymany dostęp dla „Gościa” można także wykorzystać w sieci MUP-WiFi na terenie całej uczelni. Dostęp jest blokowany po wymeldowaniu, zakończeniu wizytacji lub wygaśnięciu ustalonej ważności hasła.

Instrukcje obsługi sprzętu w salach wykładowych

Przed zgłoszeniem awarii lub problemu z dźwiękiem, internetem, wyświetlanym obrazem itp. prosimy o zapoznanie się z instrukcją obsługi sprzętu do pobrania poniżej. Jeżeli poprawne wykonanie kroków opisanych w instrukcji nie rozwiązało problemu, prosimy o BEZPOŚREDNI kontakt z działem IT Uczelni. Każda z sal ma przygotowaną dedykowaną instrukcję.


pobraneInstrukcja obsługi systemu AV-IT w salach wykładowych

Kody QR

Kody QR znajdują się w wielu miejscach Uczelni. Kody można odczytywać za pomocą wbudowanego mechanizmu aparatu smartfona lub za pomocą dedykowanej aplikacji do pobrania ze sklepu Google Play lub Apple AppStore.

Przed otwarciem linku zawsze sprawdź dokąd on prowadzi aby nie paść ofiarą oszustwa. Kody QR stosowane na terenie Uczelni prowadzą tylko i wyłącznie do informacji i stron www będących serwisami powiązanymi z działalnością Uczelni.

Kody umieszczane są tylko i wyłącznie w tabliczkach przy drzwiach oraz na małych tabliczkach informacyjnych

Czytnik rejestracji czasu pracy

Czytniki znajdują się na ścianie przy portierni w budynku Collegium sub Horologio (piętro -1) oraz obok działu Kadr w budynku Collegium Primum (parter).

Poprawne zarejestrowanie odbicia karty jest zawsze sygnalizowane podwójnym sygnałem oraz komunikatem na wyświetlaczu: „Karta OK”. W innym wypadku odbicie karty nie zostało zarejestrowane. W tej sytuacji proszę spróbować ponownie lub skorzystać z drugiego czytnika.

Niedziałający czytnik, karty oraz inne problemy merytoryczne proszę zgłaszać do działu Kadr


pobraneInstrukcja obsługi czytnika czasu pracy CP i CSH

Zgłaszanie awarii, wniosek o pomoc

Szanowni Państwo,

W przypadku chęci uzyskania pomocy technicznej lub zgłoszenia awarii prosimy o kontakt BEZPOŚREDNI do Działu IT Uczelni pod numerem telefonu 338429850 w godzinach pracy działu: 8.00 – 14.30 od poniedziałku do piątku. W pozostałych dniach i godzinach prosimy o kontakt pod adresem: dzial.it@uczelniaoswiecim.edu.pl

Prosimy o nie zgłaszanie awarii i wniosków o pomoc na portierni, sekretariatach i innych działach Uczelni. Dzięki temu będziemy w stanie pomóc Państwu szybciej i dokładniej rozwiązać problem poprzez bezpośredni kontakt i opis problemu.

Instrukcje, procedury i regulaminy

pobraneRegulamin Pracowni Informatycznych

pobraneRegulamin WiFi

pobraneInstrukcja wstawiania stopki e-mail w Thunderbird

zipWzór stopki e-mail do pobrania

 

Instrukcja bezpiecznego logowania

Logowanie do usługi korzystającej z uwierzytelniania federacyjnego zazwyczaj przebiega według następującego scenariusza:

  • Użytkownik wybiera z listy swoją instytucję macierzystą (MUP Oświęcim)
  • Strona usługi dokonuje przekierowania na stronę Centralnego Punktu Logowania MUP login.mup.edu.pl/cas/login
  • Użytkownik loguje się w Centralnym Punkcie Logowania MUP
  • Centralny Punkt Logowania MUP pokazuje pytanie o zgodę na przekazanie do Usługi wymaganych przez nią atrybutów.
  • Jeżeli użytkownik wyrazi zgodę, to jest przekierowywany na stronę Usługi i jest zalogowany, jeżeli zgody nie wyrazi, to zalogowanie nie dochodzi do skutku.

Jeżeli użytkownik był już wcześniej zalogowany w Centralnym Punkcie Logowania MUP, to punkty 2 i 3 wykonają się automatycznie.

Użytkownik powinien zawsze potwierdzać autentyczność strony Centralnego Punktu Logowania MUP poprzez sprawdzenie, że adres pokazany w przeglądarce zaczyna się od https://login.mup.edu.pl/cas/login, a przeglądarka pokazuje symbol bezpiecznego połączenia. Gdyby adres strony był inny, to oznacza to próbę fałszerstwa i pod żadnym pozorem do takiej strony nie należy się logować, a całą sprawę zgłosić administratorom MUP.

Korzystanie z zewnętrznych usług, które wywołują stronę logowania MUP jest obarczone potencjalnym zagrożeniem. Fałszywa usługa może przekierować użytkownika na podrobioną stronę logowania i w ten sposób wyłudzić jego identyfikator i hasło.

Sposobem gwarantującym wysokie bezpieczeństwo jest wstępne zalogowanie na stronie Centralnego Punktu Logowania MUP. Do czasu wylogowania lub zamknięcia przeglądarki użytkownik powinien być automatycznie wpuszczany do wszystkich dostępnych dla niego usług. W takiej sytuacji pojawienie się strony logowania powinno być potraktowane jako sygnał alarmowy. Usługa może zażądać ponownego zalogowania, ale jest to nietypowe. Niezbędne jest zatem sprawdzenie autentyczności strony logowania.

Tam gdzie to tylko możliwe, użytkownik jest zobowiązany do stosowania 2FA (podwójnego uwierzytelniania).

Wirtualny spacer

Wirtualny spacer znajduje się pod adresem https://uczelniaoswiecim.wkraj.pl/

Do wyboru mamy wersję HTML5 oraz Flash

Pomoc dla wirtualnego spaceru znajduje się na stronie w wersji Flash w lewym dolnym rogu, a w wersji HTML5 w prawym górnym rogu pod ikoną ” ? ”

Jeżeli strona nie wyświetla się w wersji Flash sprawdź czy masz zainstalowaną i aktywną wtyczkę LINK

Katalog biblioteczny LibraNET

Instrukcja obsługi katalogu bibliotecznego LINK

Instrukcje, szkolenie biblioteczne LINK

Rekrutacja

Instrukcja rejestracji kandydata krok po kroku LINK

Spis oprogramowania dydaktycznego – komercyjnego (edu)

Adobe Creative cloud enterprise EDU 21 licencji ( do 28 października 2023)

Comarch ERP Optima 40 licencji (do 23 lutego 2024)

Plant Simulation 12 licencji (wieczysta)

Microsys Promotic SCADA licencje nielimitowane (wieczysta)

Smarttech 3D 7 licencji (wieczysta)

Office 2019 Standard 75 stanowisk (wieczysta)

Office 2019 Professional 21 stanowisk (wieczysta)

Pakiet MathWorks Matlab 21 licencji (wieczysta, wsparcie i serwis: do 30 listopada 2021)

6 sterowników Simens S7-1200 z oprogramowaniem TIA PORTAL STEP 7

KCALMAR (do 30 września 2022r.)

Tanita Analizator GMon 2 licencje (wieczysta)

Revas – symulacje biznesowe (do 25 października 2024r.)

Statistica 13 – 500 licencji (do 15 listopada 2024r.)

iCargo 20 licencji (do 25 czerwca 2023r.)

Microsoft Project 365 online edu plan 5 dla uczniów lub studentów – 7 licencji (do 23 listopada 2024)

Microsoft Project 365 online edu plan 5 dla nauczycieli lub wykładowców – 2 licencje (do 23-03-2024)

LabView Ni Farnell Base 1 licencja (wieczysta)

Legalis – nielimitowany dostęp z sieci MUP (do 3 czerwca 2026)

InterLAN – Speed 12 licencji (wieczysta, dostęp do aktualizacji w okresie 2022-2025)

mKsięgowa – 21 licencji dostępowych (do 4 listopada 2025)