
Realizacja projektu „Małopolska Uczelnia Państwowa – rozwój w kierunku dostępności”

W okresie od października do grudnia 2024 roku rozpoczęto pierwsze działania w ramach projektu „Małopolska Uczelnia Państwowa – rozwój w kierunku dostępności”, realizowanego z udziałem Fundacji Perseus. Zarządzeniem nr 69/2024 Rektora MUP z dnia 9 października 2024 r. powołano zespół projektowy, który przeszedł szkolenia dotyczące realizacji projektu. Zespół zapoznał się m.in. z dokumentami:
· Standardy dostępności dla polityki spójności 2021–2027,
· Standard minimum równości kobiet i mężczyzn (EFS+),
· Procedura wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (KPON).
Miejsce realizacji projektu zostało oznaczone zgodnie z wytycznymi. Informacje o projekcie są dostępne na stronach internetowych MUP i Fundacji Perseus oraz w mediach społecznościowych.
Poniżej przedstawiamy podsumowanie wykonanych prac:
Zadanie 1: Poprawa funkcjonowania Akademickiego Centrum Wsparcia Osób ze Szczególnymi Potrzebami
W ramach zadania zatrudniono doradcę ds. dostępności/edukacyjnego (OzN), który rozpoczął m.in.:
· analizę dokumentacji projektowej i uczelnianej,
· analizę potrzeb edukacyjnych kandydatów i studentów,
· ocenę oferty edukacyjnej oraz programów studiów,
· przegląd katalogu wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W październiku 2024 r. doradca uczestniczył w szkoleniu dotyczącym zasad równościowych w perspektywie 2021–2027.
Na mocy Zarządzenia nr 86/2024 z 4 grudnia 2024 r. powołano Radę ds. Dostępności, która będzie wspierać realizację projektu i działania na rzecz dostępności w uczelni.
Zadanie 3: Poprawa dostępności cyfrowej i usuwanie barier informacyjno-komunikacyjnych
Zatrudniono koordynatora/specjalistę ds. dostępności cyfrowej (OzN), który rozpoczął:
· analizę dokumentacji projektowej, aktów prawnych i standardów dostępności cyfrowej,
· przegląd cyfrowych materiałów uczelni oraz innowacyjnych rozwiązań wspierających dostępność.
Specjalista również wziął udział w szkoleniu dotyczącym zasad równościowych.
Zadanie 5: Opracowanie i wdrożenie procedur oraz katalogu usług edukacyjnych
W ramach zadania zatrudniono:
· specjalistkę ds. dostępności, która rozpoczęła analizę dokumentów i tworzenie procedur,
· doradcę ds. organizacji jednostki ds. dostępności, który wspiera prace nad katalogiem procedur i analizą dokumentacji uczelni.
Oboje uczestniczyli w szkoleniu wewnętrznym dotyczącym równości szans.
W nadchodzących miesiącach zaplanowano działania: pierwsze posiedzenie Rady ds. Dostępności, rozpoczęcie prac nad projektem oświetlenia, opracowanie OPZ i przygotowanie szacowania zamówień, w tym sprzętu komputerowego.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie